Під Хрестом Спасителя «Під Хрестом Спасителя з Вірою, Надією та Любов’ю»

Під Хрестом Спасителя

  • 30

  • Вересня 2013

  • 19:30

  • Понеділок
«Під Хрестом Спасителя з Вірою, Надією та Любов’ю»
  • Гарнізонний храм святих апостолів Петра і Павла (вул. Театральна, 11)

    • Вартість квитків
    • Вхід вільний!

    • грн
  • Абонементи недійсні
  • Квитки продаються у касі філармонії щоденно 11:00 — 19:00

    Каса: (032) 235-89-46

    Інформація за телефоном — 096 0 200 400

Благодійний концерт «Під Хрестом Спасителя з Вірою, Надією та Любов’ю». Збір коштів на реставрацію скульптури «Розп’яття», вівтар (Й. Пфістер, 1616). Робота датована початком ХVІІ ст. і є однією із найдавніших пам’яток храму. Автор твору Ян Пфістер (1573-1648) - відомий на Заході скульптор німецької школи. Його творчість належить до пізнього ренесансу з елементами маньєризму та раннього бароко. У програмі прозвучить музика Антоніо Вівальді та Астора П’яццолли «Пори року»

Розп’яття роботи Пфістера відкрите для огляду

Тетяна КОСТЕНКО
Майстер колись витратив на весілля половину посагу своєї дружини...
Дерев’яне розп’яття Ісуса Христа – видатний витвір одного з найталановитіших скульпторів кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. Йоганна Яна Пфістера – стало нарешті доступним для огляду в недавно відкритому для богослужінь колишньому костелі ордену Єзуїтів, теперішньому греко-католицькому храмі Святих Апостолів Петра і Павла у Львові. Розп’яття розміщено у боковому вівтарі, і серед оздоблень інтер’єру привертає чи не найбільшу увагу. Одухотворений скульптурний образ зворушує і наповнює душу священним трепетом і особливою благодаттю. Щиро моляться біля нього побожні люди, ставлять квіти.

Цей твір Пфістера є визначною мистецькою пам’яткою епохи Відродження у Львові. Знавець і дослідник львівської скульптури Володимир Любченко називає її прекрасним художнім розп’яттям і описує таким чином: «До хреста прибитий не замучений владика небесний, а досконало збудована молода, гарна і розумна людина. Скульптура прагне передати не приниження людини в муках, а її благородство, збереження гідності. Тіло справді висить на прибитих цвяхами руках, ноги легко зігнуті в колінах, бо вперлися у третій цвях, яким прибито ступні. Яскраво виділено кожен м’яз, прорисовано кожен суглоб, підкреслено набряклі жили на ногах».

Настоятель храму отець Степан Сус розповів, що розп’яття у храмі збереглося завдяки директорові Львівської галереї мистецтв Борисові Возницькому. Коли скульптуру після Другої світової війни хотіли забрати у Ленінград, йому вдалося переконати «керівників», що вона не має мистецької вартості. Тепер Борис Возницький стверджує, що воно є найціннішою архітектурною пам’яткою серед створених в Галичині на початку ХVІІ ст.
Жоден скульптор того часу не залишив у Львові такого багатого мистецького спадку, як Йоганн Пфістер. Його скульптурні зображення чи не найдавніші у Львові. З часу їх створення минуло 400 років, а вони добре збереглися.
Різцю Йоганна Пфістера належить декор зовнішньої стіни каплиці Кампіанів. Скульптурні барельєфи зображують сцени з життя Христа – «Покладення до гробу», «Воскресіння», «З’явлення Христа Марії Магдалині». А в медальйонах аттика - три барельєфи: собаки на саркофагу (символізує вірність), птаха і вази (короткочасність людського буття) і Фенікса над похоронною урною (безсмертя душі). Пфістеру також належать фігури євангелістів і святих отців церкви в інтер’єрі каплиці.
Останній і один з найкращих творів Йоганна Пфістера - у каплиці Боїмів. Справа від входу – надгробна композиція родини Боїмів його авторства. Там фігури Георгія Боїма і його дружини Ядвіги, їхніх дітей, у центрі – сповнена ліризму скульптура «Пієта». Поруч епітафійний портрет Зигмунта Браслера. Пфістер також є автором погрудь пророків, ангелів, картушів, емблем, що розташовані в трьох рядах глибоких кесонів купола каплиці.
З досьє «Леополіса»
Йоганн Ян Пфістер (1573-1642 рр.) – скульптор німецького походження, народився і вчився у Вроцлаві. На межі ХVІ-ХVІІ ст. жив і творив у Львові і Бережанах. Його авторству належать монументальні надгробки, скульптури, епітафії, різьблені оздоблення в каплицях, костелах, виконані в дереві, мармурі, камені, алебастрі, металі різними скульптурними техніками, якими він віртуозно володів. Львів став другою батьківщиною скульптора. Володимир Любченко розповідає, що Йоганн Пфістер, оселившись у Львові, одружився з донькою аптекаря Свенткевича Катериною і справив таке багате весілля, що витратив половину посагу своєї дружини. Теща не пробачила йому цього і після його смерті. Мав двох дітей. Син Йоганн продовжив справу батька.